kodak%20logo.jpg%20%28Obrazek%20JPEG%2C%20803x803%20pikseli%29Pobawmy się dziś trochę we wspominki i przejrzyjmy stare reklamy Kodaka. Pół wieku ewolucji fotografii – tego w jaki sposób ją tworzymy i jak ją odbieramy.

Na początek bezapelacyjnie najlepsza reklama Kodaka, jaką widziałem. Pochodzi z 2005 roku i reklamuje Kodak Gallery – zamkniętą pół roku temu usługę, która była czymś w rodzaju połączenia Flickra z sieciowym sklepem z odbitkami. Kiedyś już ją pokazywałem, ale naprawdę – warto do niej czasem wrócić.

Kodak Tribes – reklama z 2002 roku. Kodak łączy, a spot aż ocieka klimatem przełomu lat 90 i 2000.

Kolejna reklama pochodzi z 1996 roku i przedstawia modne wtedy aparaty jednorazowe. Dla niewtajemniczonych – to taki aparat, który się kupowało w cenie niewiele większej od rolki filmu, robiło się zdjęcia, „wykorzystany aparat” wymieniało się na nowy, a za jakiś czas odbierało się zdjęcia z tego oddanego.

Na początku lat 90 ludzie zaczęli tracić cierpliwość do długiego czekania na odbitki. Punkty 1Day zaczęły się zmieniać w 3Hours, a następnie 1Hour. Reklama sieci labów Kodak Express:

Kodak Disc Camera? Nie – nie chodzi o aparat na płyty, ani na dyskietki. W latach 82-99 Kodak próbował nowego formatu – magazynków zawierających 15 klatek filmu rozmieszczonych na obracającym się dysku. Poniższa reklama przedstawia jeden z aparatów przeznaczonych dla tego filmu – Kodak Disc Camera 4000.

W latach 80 nie było jeszcze Internetu i tak powszechnego dostępu do wszelkich materiałów szkoleniowych. Lukę tę próbował zapełnić Kodak. Poniższa reklama podręczników fotograficznych pochodzi z 1986 roku.

Pamiętacie hasło „Kodak to kolor!”?

Co Michael Landon kupuje na święta? Oczywiście Kodaka. Ciekawostka – dziecko grające w reklamie jego syna, to… jego prawdziwy syn.

Świąteczne zakupy robił również Dick Van Dyke:

Mało kto wie, że w latach 70 Kodak wprowadził własne aparaty błyskawiczne, podobne do aparatów Polaroida. Ponieważ Kodak produkował w tym czasie papier fotograficzny dla Polaroida. Całość zakończyła się procesem, który Kodak przegrał – firma musiała zakończyć produkcję aparatów Instant i papieru do nich. Dodatkowo Kodak zmuszony był do wypłaty odszkodowań klientom, których aparaty stały się bezużyteczne. Oto kilka reklam tych aparatów:

Wkraczamy w lata 60. Co powiecie na lampę błyskową czterokrotnego użytku?

Początek lat 60 był o wiele spokojniejszy:

Ostatni z filmów to reklama z 1959 roku. Wprawdzie dotyczy kamery filmowej, a nie aparatu, ale i tak warto zobaczyć:



Jeśli zainteresował Cię się ten wpis, to poleć go swoim znajomym!