Olbrzymia biblioteka zdjęć stockowych Getty Images, udostępnia również zdjęcia o charakterze reporterskim, poprzez swój podserwis Getty Images Editorial.

Tak jak w wielu innych instytucjach i organizacjach związanych z fotografią, w Getty przyjęta jest zasada, że o ile zwykłe fotografie stockowe, czy artystyczne, można poddawać nieomal dowolnym retuszom w celu uzyskania pożądanego efektu, to w przypadku zdjęć reporterskich coś takiego nie może mieć miejsca. Oczywiście dopuszczalna jest ogólna korekta poziomów, saturacji lub ekspozycji, ale tylko na poziomie niezbędnym do uzyskania prawidłowego zdjęcia. Absolutnie niedopuszczalna jest jakakolwiek ingerencja w zawartość kadru (dodawanie lub usuwanie obiektów, modyfikacja ich wyglądu lub koloru itd.).

Getty podchodzi do tej reguły bardzo poważnie i w przypadku zdjęć reporterskich ma politykę „zero tolerancji”.

Przekonał się o tym wczoraj Marc Feldman, 61 letni fotograf z ponad ćwierć wieku doświadczenia.

Redaktor Guy Reynolds z Dallas Morning News zauważył, że dwa zdjęcia z feedu Getty z turnieju golfowego Reno-Tahoe są podejrzanie do siebie podobne. Przedstawiały one golfistę Matta Bettencourta, przy czym na jednym zdjęciu stał za nim jego pomocnik (caddy – jeśli jest polski odpowiednik, to przepraszam – nie mam pojęcia o golfie), podczas gdy na drugim zdjęciu w tle były tylko drzewa. Początkowo Reynolds założył, że są to dwa ujęcia zrobione przez dwóch fotografów pod różnymi kątami. Jednak po bliższym przyjrzeniu się, okazało się, że jedno ze zdjęć zostało zmodyfikowane.

Getty natychmiast usunęło tę fotografię i wysłało komunikat i rozesłało do swoich klientów wezwanie do natychmiastowego usunięcia problematycznej fotografii. Jednocześnie Marc Feldman został poinformowaniu o rezygnacji z dalszej współpracy.

Jak to zwykle bywa w takich sytuacjach, szybko pojawiła się również druga wersja całej historii.

Marc Feldman Skontaktował się z Dallas Morning News, próbując wyjaśnić sytuację.

Według niego, cała sprawa to nieszczęśliwy zbieg okoliczności. Gdy był w namiocie prasowym, podszedł do niego wspomniany golfista wraz ze swym pomocnikiem, by przejrzeć zdjęcia. Oglądając ujęcie, z którego wynikła cała historia, pomocnik powiedział, że zdjęcie wyglądałoby lepiej, gdyby on nie stał z tyłu. Feldman odpowiedział na to, że można to łatwo poprawić. Zrobił to i w swoim przekonaniu zapisał nową wersję na pulpicie, a nie w folderze „do wysłania”. Jeśli zawierzymy jego wersji, to musiało się jednak stać inaczej i zdjęcie zostało omyłkowo wysłane do Getty.

Zdaniem Feldmana, najlepszym dowodem jego niewinności jest to, że wysłał obie wersje zdjęcia, a sam retusz jest wyraźnie zrobiony na szybko i byle jak.

Fotograf ze zrozumieniem wyraża się o decyzji Getty, które musi dbać o swoją reputację na dość dobrze obsadzonym rynku fotografii prasowej. Ubolewa jedynie nad tym, że ich dwudziestoletnia współpraca kończy się w tak przykry sposób. Jak mówi, „Zajmuję się tym od 26 lat. Czasami popełnia się błąd i jest on fatalny. Popełniłem fatalny błąd.”



Jeśli zainteresował Cię się ten wpis, to poleć go swoim znajomym!